Hur är det egentligen med “sympatisk” som omdöme om en bok? Är det positivt? Eller är det lite som “snäll” om en person – ibland uppriktigt menat men minst lika ofta en omskrivning av “lite tråkig”? Jag vet inte, men det ord jag vill använda för att beskriva Tove Janssons novellsamling Resa med lätt bagage är just “sympatisk”, så ni får helt enkelt ta mig på mitt ord att jag menar det på allra finaste vis. Samlingen är från 1987 och får därmed representera 80-talet i min läsutmaning om nordiskt nittonhundratal.
Jag är egentligen inte överdrivet förtjust i novellformatet, av två anledningar. Den första är att jag ogillar alltför hårt mallade texter. I noveller ska det ju gärna komma någon dramatisk twist på slutet som gör att hela berättelsen framstår i ett nytt ljus, och jag kan känna att det blir tröttsamt om det inte görs extremt bra. Kanske även om det görs extremt bra, faktiskt. Det är bara inte min grej. Tur då att Tove Jansson inte alls skriver på det sättet. Jag upplever att jag glider fram mellan olika stillsamma berättelser som inte stressar fram mot någon punchline. Det är väldigt behagligt och – ja sympatiskt då.
Mitt andra problem med noveller är att de (om de är bra) alltid tar slut för fort. Här är Tove Jansson i högsta grad skyldig. Den inledande brevnovellen med beundrarbrev till Jansson från en japansk flicka känns alldeles lagom lång och avslutad, men de andra … Jo visst, avslutade känns de kanske, men jag skulle vilja läsa en hel roman om den lillgamla pojken Elis som inte riktigt passar in i skärgårdsfamiljen dit han skickas på semester. Och kanske ännu hellre en roman baserad på den avslutande novellen “Trädgården” om rivalitet och vänskap mellan två buttra gubbar som vill sitta på samma bänk vid näckrosdammen i Botaniska trädgården.
Som titeln antyder är novellsamlingens tema att resa, eller kanske ännu mer hur varje människa bär sin egen värld med sig och hur dessa världar ibland snuddar vid varandra för att sedan återigen glida isär. Ett fascinerande ämne som fick en extra skjuts av att jag själv befann mig på resande fot under läsningen (fast med tungt bagage istället för lätt – jisses vad det släpades och stånkades). Och just som reseläsning är kanske novellformatet inte helt dumt ändå. Ganska lagom med femton sidor melankolisk betraktelse över livet och sedan en stunds reflektion medan landskapet susar förbi utanför tågfönstret.
6 kommentarer:
Så på pricken hur jag upplever noveller! Skönt att se det formulerat på ett klart och tydligt sätt:) Men jag kan verkligen tänka mig att Tove Jansson kommer undan med det med den äran.
Jag skriver gärna noveller, men läser sällan det formatet och av precis de här anledningarna.
Så fint att läsa de där novellerna på resande fot :-)
Har inte läst den här men däremot Sommarboken som var fin och tänkvärd.
Jag läser inte noveller så ofta, av samma skäl som du - men du formulerar det mycket bättre.
Jag är på något vis lättad att det inte bara är jag som känner så här. Egentligen borde jag ju gilla noveller kan jag tycka. Jag bara ... gör det inte. Förutom Tove Janssons då. Hon gör det faktiskt inte dumt alls. :)
De passade verkligen till att läsa på resa! Eventuellt får detta bli mitt nya sätt att läsa noveller.
Tack för ytterligare Jansson-tips! Jag tror att jag kan ha läst ett utdrag på någon lektion i svenska för länge sedan, men har inte tänkt på den sedan dess. Blev intresserad nu dock! Jag lägger namnet på minnet och drar fram det nästa gång jag behöver mer karg skärgård i mitt liv. :)
Och alltså, det är så intressant att vi allihop verkar ha samma inställning till noveller. Detta som varit min skamliga hemlighet! :D
Skicka en kommentar