lördag 16 april 2016

Fortsättningen på min simulerade skrivgrupp

Nej, Book in a Month-konceptet visade sig inte riktigt vara min grej. Det blev för många listor och uppgifter som jag inte tyckte ledde någonstans. Men det är okej! Faktiskt mer än okej, för jag kom igång med det dagliga skrivandet igen och har dagligen stigit upp tidigare för att hinna skriva lite innan jobbet. Dessutom har jag haft fortsatt nytta av rådet om att fokusera på de tio viktigaste scenerna. Det finns en del transportsträckor i mitt manus och det är oftast där mitt skrivande går i stå, vilket är så otroligt onödigt eftersom jag ändå kommer behöva redigera bort dem. Bättre: Skriv och skriv om favoritscenerna tills de är riktigt bra och fyll i luckorna senare.

Vad mer har jag lärt mig av BIAM-försöket och min skrivretreat?

För det första att jag mår bra av att skriva varje dag. Det visste jag så klart redan, men det var så länge sedan det funkade att jag lite glömt bort hur det känns.

För det andra att det är nyttigt för mig att flumma till det lite. Jag är en i grunden superstrukturerad och målinriktad människa, så Book in a Month blev för mycket för mig. Jag behöver en motpol till mig själv. Den motpolen kan vara en skrivretreat med The Right to Write, eller att hitta på fåniga rim, eller att snabbskriva som under Nanowrimo. (Nu kräver ju Nanowrimo viss målinriktning det också, men jag menar mer i skrivsättet).

För det tredje att det – oavsett kvalitet på metod och råd – varit skönt med lite bredvidläsning om skrivprocessen. När det nu inte finns någon skrivgrupp att tillgå där jag bor så hjälper det att ha en bok att bläddra i för att få igång skrivtankarna. Ofta är det bara den där första impulsen som behövs. Jag tänker fortsätta göra övningar från The Right to Write då och då, men letar också efter andra böcker med liknande upplägg, d.v.s. fristående övningar som kan klaras av på en halvtimme, som uppvärmning när skrivkrampen slår till. Tips mottages tacksamt!

Inga kommentarer: