lördag 19 mars 2016

Skrivretreat i hemmet - dag 4

Jag skrev min lilla övning igår morse och tänkte uppdatera bloggen på kvällen, men jag slocknade, så det får bli ett morgoninlägg istället. Gårdagens tema var att bearbeta livssituationer genom skrivande. I mitt fall blev ämnet vad jag ska söka för jobb när mitt nuvarande kontrakt tar slut. Femton minuter fritt skrivande hjälpte knappast för att lösa upp den knuten (när tiden är mogen kommer jag nog bearbeta genom ett blogginlägg eller två) och dessutom känner jag mig redan rätt så hemmastadd med den sortens terapiskrivande. Inte så många nya insikter med andra ord, men en övning där texten forsar fram har ett värde i sig, särskilt för mig som ofta skriver texter av det ordfattigare slaget.

Jag har ännu inte skrivit något om de rent praktiska delarna av min skrivretreat. Inför starten funderade jag på hur jag bäst skulle hålla motivationen på topp och inhandlade därför:

1 nytt kollegieblock, olinjerat
1 rosa mapp
1 rosa gelpenna
3 ark fjärilsklistermärken

Just det, jag förvandlade mig själv till en lycklig tioåring. Varje övning skrivs i rosa direkt i blocket och när jag är klar fäster jag en noga utvald fjäril i vänsterhörnet och sätter in i mappen. Det är   fånigt, men   tillfredställande. Klistermärken som belöning för gott uppförande verkar vara obligatoriska i uppfostringsprogram på TV (åtminstone på den tiden när jag hade TV) och nu förstår jag varför.

Dags för dag 5!

Inga kommentarer: