lördag 16 maj 2015

Unter der Sonne av Daniel Kehlmann

Kehlmanndags! En av mina favoritförfattare och en av få vars samtliga produktion jag ämnar läsa. Men varför?

Frågan är inte oberättigad. Jag har nämligen svårt att säga exakt varför jag är så vansinnigt förtjust i Daniel Kehlmann. Om jag ville skulle jag nämligen utan problem kunna skriva en sågning av hans novellsamling Unter der Sonne (Under solen), som kom i omarbetad och utökad upplaga 2008. Åtta noveller om krisande, vita män, de flesta i medelåldern. Låter det nyskapande? Nä, precis.

Och ändå. Grejen med Kehlmann är att han är så bra på att beskriva de här sorgliga och självupptagna gestalterna, vare sig det handlar om en slyngel som förgiftar grannens hund, en skådespelare som får genomlida en flygresa med en amatörkritiker i sätet bredvid eller en direktör som virrar bort sig i ett snöoväder. Han har en blandning av empati och distans som gör att han hamnar alldeles rätt. Särskilt skicklig är Kehlmann på att beskriva en slags febrig yrsel där hela världen snurrar. Rummet svajar när jag läser. Apati, frustration och outsäglig trötthet är andra sinnestillstånd som vi stackars läsare får kämpa oss igenom tillsammans med karaktärerna. Samtidigt finns det som sagt en distans och en underliggande humor som gör att det aldrig blir för mycket.

Så långt ingen svensk översättning, men Bonniers har tidigare gett ut två (fantastiska) Kehlmann-titlar och kommer dessutom med nya romanen F i år, så kanske att även Unter der Sonne dyker upp på svenska så småningom? Jag anar att Kehlmann är en författare man antingen tycker otroligt mycket om eller inte alls förstår grejen med, men jag som Kehlmann-frälst kan inte annat än rekommendera i kvadrat och kubik (vilket ni kanske märkt). Ack, ack, ack, den som kunde skriva så.

4 kommentarer:

Eva Karlsson sa...

Intressant. Känns som om hans sätt att skriva skulle hjälpa mig framåt i mitt skrivande. Hade inte hört talas om Kehlmann tidigare, nu efter att ha läst här sökte jag lite på honom. Ska ha hans namn i åtanke när jag har läst ut stora bokhögen här hemma.

Bara hittepå sa...

Så roligt att du kollade upp honom. :) Jag och Kaminski är på under 200 sidor, så den kanske fungerar bra som prova-på-bok. Men jag vet hur det är… Har själv en dryg meter här hemma som väntar på sin tur att bli läst. Fast bättre att ha det så än att aldrig hitta några böcker man vill läsa! :)

Eva Karlsson sa...

Jag vet inte om du kan se på Babel på Svt.play men på söndag blir det en intervju med Kehlmann.

Bara hittepå sa...

Oj, vad roligt, det måste jag absolut kolla på. Tack för tipset!! :)