fredag 10 april 2015

Check check check check

Steg 1-4 av snöflingemetoden är nu avklarade. Så långt har jag alltså en sammanfattning av handlingen på cirka en sida, samt korta beskrivningar av huvudkaraktärerna. Nästa steg innebär mer arbete med karaktärerna. Jag är laddad!

Jag skriver i Scrivener och något jag verkligen gillar med det programmet är att det går väldigt lätt att lägga in bilder. Jag har därför rotat fram en av mina gamla projektmappar där jag samlat porträtt från konstsamlingar på nätet som passar till mina olika karaktärer och lagt in en bild i varje karaktärsbeskrivning.

Bilderna för varje karaktär visas så här i “anslagstavleläget”.

Än så länge har det varit superlätt att jobba med de olika snöflingestegen, vilket jag väljer att tolka som att jag har bättre koll på min berättelse än jag trodde. Påskvila och lite distans har säkert gjort sitt till. Steg 5 coming up!

4 kommentarer:

Eva Karlsson sa...

Kul att det flyter på! Jag är lite nyfiken på Scrivener, har hört både gott och ont, kanske jag slår till när jag ska börja på nästa manus.

Bara hittepå sa...

Det är absolut inget måste med Scrivener. Vissa funktioner är mycket bra, men sååå olikt att skriva i t.ex. Word är det inte. För mig är det mer en psykologisk grej – när jag öppnar Scrivener vet jag att det är skrivardags.

Jag köpte det till mig själv som födelsedagspresent för flera år sedan så nu minns jag inte så noga, men jag har för mig att det finns en prova-på-version som är gratis i en månad.

Skriviver sa...

Roligt att det funkar! Det är så härligt att vara precis i det där stadiet tycker jag :) Känns som att du verkligen är igång. Bra jobbat.

Bara hittepå sa...

Ja, det känns som en ordentlig nystart. Härligt är ordet! :)