måndag 6 augusti 2018

Ett radiotips i sommarvärmen

Jag har upptäckt P3 Historia. Någon mer som lyssnar på det? Är det inte ett helt otroligt inspirerande radioprogram – särskilt för oss som skriver?

Varje avsnitt är uppbyggt kring en historisk person och är under en timme (varierar lite i längd). Och vilka personer de har valt. Senaste avsnittet var om Marco Polo och jag var hundra procent fångad av hans äventyr i mongolriket. Avsnittet före det handlade om Harriet Tubman och det var samma sak där. Vilket jäkla mod den kvinnan uppvisade. Det går knappt att förstå.

Om detta nu låter tungt så är det verkligen inte det. Programmet görs alltså för P3 och det märks att det är inriktat på yngre lyssnare. Den röda tråden är alltid tydlig, dramatiken är på topp och stilen är väldigt informell (kanske snudd på för mycket svengelska ibland, men jag köper det). Kunskap som underhållning kan man kanske kalla det.

Och som sagt, så inspirerande! Efter i stort sett varje program har det varit någon detalj som jag har funderat vidare på och som jag skulle vilja utforska mer i mitt skrivande.

Rekommenderar varmt.

8 kommentarer:

Annika sa...

Tack för tipset! Mvh Historienörd.

Bara hittepå sa...

Roligt om det kan vara något för dig :)

Eva sa...

Tack för tips! P3 Historia skulle ha gått mig helt förbi annars.

Bara hittepå sa...

Jag hittade det också mest av en slump när jag var inne på SR:s hemsida. Lyssnar rätt sällan på P3 annars.

Skriva läsa leva sa...

När jag kör bil själv lyssnar jag på radio, annars aldrig. Och varje gång det är någon intressant intervju eller reportage så önskar jag att jag var bättre på att lyssna. I våras, när jag inte orkade med tv:n blev det några författarpoddar och det var ju roligt att ta del av. Får återuppta den vanan nu när jobbet drar igång igen. Tack för inspiration!

Bara hittepå sa...

Jo men så tycker jag också att det är. Lyssnar på något intressant och sedan rinner det ändå ut i sanden. Men just därför är det ju så bra att det ligger så många avsnitt av program och poddar uppe, så det bara är att lyssna i ett svep när man väl kommer ihåg att göra det. :)

Skriviver sa...

Å vilket bra tips! Min sambo är extremt historieintresserad och jag är ungefär lika allmänbildad som en mellanstadieelev på det området, så jag försöker alltid hitta roliga sätt att närma mig olika historiska perioder eller händelser eller personer. Just att gå genom en intressant person med ett intressant liv, är verkligen min väg in i historianörderiet, har jag märkt - det är liksom det enda sättet för mig att ta till mig information på: att den är kopplad till ett levnadsöde. Så jag måste absolut lyssna!

Bara hittepå sa...

Hmm, i vissa avseenden var jag nog mer allmänbildad på mellanstadiet än vad jag är nu. I grundskolan lär man sig ju om allt, men sedan sätter glömskan in tillsammans med förmånen att själv få välja vad man ska lära sig mer om. Så mitt mål genom att lyssna på den här serien är nog att ta mig tillbaka till mitt mellanstadie-jags nivå. :D