måndag 21 april 2014

Skruvat

Veckans bokbloggsjerka ställer frågan:

Vilken är den mest skruvade tv-serie/film du har sett i din favoritgenre?

Nå, nu är jag väldigt svag för filmatiseringar av brittiska 1800-talsromaner (Dickens, Austen, Gaskell…), men där blir det ju sällan särskilt skruvat. Kan faktiskt inte komma på något exempel alls som skulle passa in. Förslag? Mr Darcy med jetpack och paranormala förmågor?

Med en blinkning till forna dagars E.R. och Grey's Anatomy (en samlingspunkt i mitt gamla studentboende), väljer jag istället två stycken serier i sjukhusmiljö.

Den första jag kom att tänka på var Green Wing - en sjukhusserie helt utan medicinsk handling. Det är svårt att säga vad den egentligen handlar om faktiskt. Omslaget ger kanske en viss ledning (eller inte!).



Men efter lite mer funderande kom jag på en serie som slår Green Wing med hästlängder: Garth Marenghi's Darkplace. En fejkad 80-talsserie i sjukhusmiljö med övernaturliga inslag och den oefterhärmlige, fiktive skräckförfattaren Garth Marenghi i rollen som Dr. Rick Dagless. Måste upplevas!


6 kommentarer:

Freja sa...

Inte sett någon av dem, men de verkar intressanta!

Bara hittepå sa...

Särskilt Darkplace är guld!

Kraka sa...

Det finns väl en hel del skruvade sjukhusserier. Nurse Jackie är ju rätt skruvad med hennes tablettmissbruk och okonventionella metoder i patientvården. Sedan den där med läkarkandidaterna, som jag just nu inte minns vad den heter. Den är verkligen helt galen. För att inte tala om dr House...

Hanneles bokparadis sa...

Haha, gillar det skruvade:)

Bara hittepå sa...

Ja, det har du rätt i. Det kanske är något med obehaget många förknippar med sjukhus som gör att miljön lämpar sig extra väl? Det skruvas liksom till ett extra varv.

Bara hittepå sa...

Ibland är det skönt att se något som får en att inse att det finns människor som är ännu knäppare än en själv. :)